Spletno mesto za delovanje uporablja piškotke. Z nadaljevanjem obiska spletnega mesta se strinjate z uporabo piškotkov. Preberite več o piškotih.
EPC
MGRT

Spletno nakupovanje

Spletno nakupovanje

Vse več ljudi se odloča za spletno nakupovanje, tudi pri tujih spletnih prodajalcih. Poleg tega, da je spletno nakupovanje udobno in enostavno in lahko nakup opravite kadarkoli, so njegove prednosti tudi pestrejša izbira izdelkov in nižje cene, kot jih nudijo lokalni prodajalci. Glede na to, da v teh primerih nimate neposrednega stika s prodajalcem in blaga pred nakupom ne morete preveriti, je pomembno, da se kot potrošnik zavedate, kakšne so vaše pravice in na kaj morate biti pri spletnem nakupovanju še posebej pozorni.

Preverite prodajalca in preberite splošne pogoje poslovanja

Prepričajte se, da ima prodajalec ime in kontaktne podatke objavljene na spletni strani. Domena spletne strani še ne pomeni, da gre nujno za podjetje s sedežem v Nemčiji, zato na spletni strani preverite, kje se dejansko sedež podjetja nahaja. Če informacije niso dostopne oz. niso jasne, kupujte raje pri drugem ponudniku. Spletnega ponudnika lahko preverite preko spletne strani www.scamadviser.com. Posebno pozorni bodite pri spletnih straneh, ki so bile vzpostavljene pred kratkim, saj je to lahko tudi znak za spletno goljufijo. Podatek o tem, kdaj in kje je bila spletna stran registrirana, lahko dobite na http://whois.domaintools.com/. Preverite tudi znake zaupanja. Ti lahko kažejo na to, da se je spletni prodajalec zavezal slediti pravilom znotraj sistema znakov zaupanja. Ker pa se pojavljajo tudi ponaredki tovrstnih znakov, svetujemo, da s klikom na znak vedno preverite, ali je spletni prodajalec dejansko nosilec znaka zaupanja, ali gre zgolj za sliko, prilepljeno na spletni strani. Na spletu lahko poiščete tudi morebitne izkušnje drugih potrošnikov, ki so že kupovali pri konkretnem prodajalcu. Pri tem vedite, da je avtor pozitivnih komentarjev, ki se pojavljajo na spletni strani podjetja, lahko tudi prodajalec sam, kljub vtisu, da gre za resnične potrošnike z imenom in priimkom in včasih celo fotografijo.
Vedno skrbno preberite tudi splošne pogoje poslovanja in bodite pozorni na besedilo v drobnem tisku, saj je pomembno, da veste na kaj pristajate, preden sklenete pogodbo o nakupu. Še posebej pozorni bodite na določila glede odstopa od pogodbe in vračila blaga. Priporočljivo je, da si splošne pogoje natisnete oz. jih shranite preden izvedete naročilo. Med postopkom naročanja naredite posnetke zaslonskih slik, tako da imate vse faze postopka naročanja dokumentirane. Shranite si kopije potrdila o naročilu, račune, e-sporočila oz. morebitno drugo korespondenco s podjetjem in posnetke zaslonskih slik, če bi bilo karkoli nenavadnega. Vse to vam lahko kasneje pride prav.

Uporabljajte varna plačilna sredstva

Če spletni prodajalec izrecno zahteva nakazilo prek sistemov, kot sta Western Union ali MoneyGram in ne omogoča drugega načina plačila bodite pozorni, saj gre za plačilna sistema, ki sta namenjena prenosu denarja med fizičnimi osebami in ne omogočata sledenja prejemniku nakazila, zaradi česar sta priljubljena med spletnimi goljufi. Plačilo s kreditno kartico vsekakor sodi med bolj varne načine plačevanja v spletnih trgovinah, pazite le, da plačilo izvedete preko šifriranega prenosa. Ob plačilu s kreditno kartico preverite uporabo možnosti povračila na kreditno kartico, t.i.»chargeback«. Za varen način plačevanja preko spleta veljajo tudi predplačniške kartice, na katere si naložite toliko denarja kot ga potrebujete ter spletni plačilni sistemi (kot npr. Paypal). Ti delujejo kot posredniki pri plačilu, zato ni potrebno vpisovati številke vaše kreditne kartice, pod določenimi pogoji pa omogočajo tudi vračilo denarja, v primeru, da blaga niste prejeli.

Pravica do informacij - pred in po nakupu

Prodajalec mora na spletni strani zagotoviti naslednje informacije:
- Firmo (ime podjetja), sedež podjetja, telefonsko številko in naslov, na katerem podjetje dejansko opravlja dejavnost,
- glavne značilnosti blaga ali storitve,
- končno ceno blaga ali storitve, vključno z davki,
- stroške prevoza, dostave ali pošiljanja,
- plačilne pogoje ter pogoje dostave in izvedbe storitve ter rok dostave blaga ali izvedbe storitve, kadar je to potrebno,
- informacije o pravici do odstopa od pogodbe in izjemah,
- seznanitev z odgovornostjo za stvarne napake,
- minimalno trajanje obveznosti potrošnika na podlagi pogodbe, če je potrebno.

Podjetje mora zagotoviti, da v postopku oddaje naročila izrecno potrdite, da se z oddajo naročila strinjate s plačilom. Če podjetje tega ne spoštuje, vas pogodba ali naročilo ne zavezuje.

Po nakupu vam mora prodajalec zagotoviti pisno potrdilo o sklenjeni pogodbi ter poslati informacije o pogojih, rokih in postopku za uveljavljanje pravice do odstopa od pogodbe. Prodajalec vas mora izrecno seznaniti, da v primeru odstopa od pogodbe sami krijete stroške vračila blaga, ter vas opozoriti na odgovornost za zmanjšano vrednost vrnjenega blaga. Poleg tega mora zagotoviti tudi informacije o pogojih za odstop od pogodbe, ki je sklenjena za nedoločen čas ali za obdobje daljše od enega leta.

Pravico imate, da v roku 14 dni od dostave blaga odstopite od pogodbe

Če odstopite od pogodbe, morate blago vrniti prodajalcu, ta pa vam mora povrniti vsa plačila, ki ste jih izvedli. Ta možnost obstaja, ker blaga pred spletnim nakupom ni možno preveriti in pregledati kot v trgovini. Za odstop od pogodbe vam ni potrebno navajati razlogov, edini strošek, ki bi ga morebiti morali kriti je neposredni strošek vračila blaga, v kolikor vas je o tej obveznosti prodajalec predhodno jasno obvestil. Prodajalec vas mora seznaniti tudi s pravico do odstopa od pogodbe, v kolikor tega ne stori, se rok za odstop od pogodbe podaljša na 1 leto. Vendar pa pravica do odstopa ne velja v primerih najema avtomobila, storitev povezanih z dejavnostmi za prosti čas, blaga, izdelanega po meri ipd.

Kaj pa če blago ni dostavljeno?

Po sklenitvi pogodbe mora prodajalec, če v pogodbi ni določeno drugače, dostaviti blago ali opraviti storitev čim prej, najpozneje pa v 30 dneh po sklenitvi pogodbe. Če podjetje ne izpolni svoje obveznosti v dogovorjenem roku, mu določite primeren dodaten rok za izpolnitev pogodbe. Shranite si dokazila o določitvi dodatnega roka. Če vam prodajalec kljub temu še vedno ne dobavi blaga ali opravi storitve, imate pravico odstopiti od pogodbe. Če je dogovorjeni rok bistvena sestavina pogodbe, lahko odstopite od pogodbe po poteku dogovorjenega oz. zakonskega roka za izpolnitev pogodbe, brez postavljanja dodatnega roka za izpolnitev. V primeru odstopa od pogodbe vam mora podjetje nemudoma vrniti vsa opravljena plačila. V kolikor temu ni tako in gre za prodajalca s sedežem v Sloveniji, lahko podate prijavo na Tržni inšpektorat RS, ki bo izdal odločbo, s katero bo podjetju naložil izpolnitev zakonske obveznosti.

Če gre za nakup pri prodajalcu v drugi državi EU, kjer tovrstnih možnosti ni, vzpostavite stik z vašo banko ali pa se obrnite na spletni plačilni sistem, s pomočjo katerega ste plačali blago in se pozanimajte o možnostih povračila. Pri tem pazite, da boste povračilo zahtevali pravočasno.

Zakonodaja 

Direktiva 2011/83/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 25. oktobra 2011 o pravicah potrošnikov

Zakon o varstvu potrošnikov (Uradni list RS, št. 98/04 - UPB, 126/07, 86/09, 78/11 in 38/14)

Najnovejši prispevki

27.06.2016
Na enotnem trgu EU ne bi nikoli pristali na to, da moramo pri nakupu v supermarketu pokazati potn... Preberite več

25.05.2016
Evropska komisija je danes objavila paket novih zakonodajnih predlogov na področju spletne trgovi... Preberite več

22.03.2016
Evropska komisija je objavila ključne ugotovitve raziskave o geografskem blokiranju, praksi, ki p... Preberite več

05.01.2015
S 13. junijem 2014 se je v vseh državah članicah Evropske Unije pričela uporabljati Direktiva 201... Preberite več
Anketno vprašanje
Ste se na spletu že kdaj ujeli v past v obliki naročnine, ki je niste želeli?
Elektronske novice
Prijavite se na EPC novice, da boste (s)poznali vaše potrošniške pravice.



Poročilo o delu Evropskega potrošniškega centra Slovenija v letu 2015

Glavne potrošniške teme

O mreži EPC

Mrežo Evropskih potrošniških centrov (ECC net) je leta 2005 vzpostavila Evropska unija z namenom, da bi bili potrošniki bolje obveščeni o pravicah na skupnem notranjem trgu, in da bi imeli v primeru težav pri uveljavljanju pravic na voljo brezplačno pomoč.

Mreža evropskih potrošniških centrov vključuje centre, ki delujejo v vseh državah članicah, sodelujeta pa tudi Norveška in Islandija. Vsi centri v mreži delujejo po enakih pravilih in zasledujejo enake cilje, ki so začrtani v programskih dokumentih Evropske komisije.

Delovanje mreže EPC sodi med skupne ukrepe Evropske komisije in držav članic na področju zagotavljanja informacij in pomoči potrošnikom pri uveljavljanju njihovih pravic.

Mreža EPC:

O nas

Evropski potrošniški center
Kotnikova 5
1000 Ljubljana

e-naslov: epc.mgrt@gov.si
telefon: 01 400 3729

Uradne ure centra so vsak delovnik med 9.00 in 15.00.

Dne 24.12. in 31.12. so uradne ure do 13.00.

V primeru obiska vas prosimo za predhodno najavo.

Sofinanciranje

European Union

Sofinancirano s strani Evropske unije