Študija EU: Naročniške pasti v Evropi

Evropski potrošniki so čedalje bolj izpostavljeni vsiljenemu in zavajajočemu spletnemu oglaševanju. Pomembno je, da postanejo bolj kritični do teh ponudb in na koncu ne plačajo neželenega blaga ali naročnin. Mreža evropskih potrošniških centrov zato predstavlja film, ki potrošnikom pomaga prepoznati spletne pasti v obliki naročnin.
Vsiljeno trženje, ki ponuja brezplačne poskusne pakete ali poceni kupčije, se čedalje pogosteje pojavlja v družbenih medijih in kot oglasi v pojavnem oknu. Ti vsiljivi oglasi vabijo evropske potrošnike k hipnim in slabo premišljenim ali celo neželenim nakupom. Ponudba, dana brez potrošnikovega izrecnega soglasja, velja za zavajajočo in za potrošnika ni zavezujoča. Pomembno je torej, da potrošniki dejavno zavračajo te vsiljene kupčije.
Znanje je ključ
Sposobnost prepoznati spletno past in zavedanje o pravicah potrošnika se zdita ključna za ugovarjanje neželeni kupčiji. Potrošniki morajo vedeti, kdaj zavrniti plačilo neželenega blaga in naročnin. Vendar pa raziskava, ki je bila izvedena v šestih državah, ki imajo po poročanju v Mreži evropskih potrošniških centrov največ težav z naročniškimi pastmi (švedska, Norveška, Finska, Nizozemska, Belgija in Avstrija) kaže omejeno znanje evropskih potrošnikov o njihovih pravicah, kadar dobijo neželen paket ali se znajdejo v naročniški pasti. Potrošniki premalo poznajo predvsem svojo pravico do odstopa od pogodbe, pa tudi možnost, da pri banki zahtevajo povračilo denarja na kreditno kartico.
Pet nasvetov – kako ravnati s spletnimi pastmi
1.Preden vpišete ime in naslov, preverite, ali vas nakup ali naročnina obvezuje. Ne pozabite, da lahko na podlagi naslova na dom prejmete položnico. Zato previdno z osebnimi podatki.
2.Ob naročilu poskusnega paketa ali ob ponudbi mora biti jasno navedeno, ali vključuje obvezno naročnino.
3.Paketa, ki ga niste naročili, ni treba niti plačati niti vrniti.
4.Prodajalec mora dokazati, da ste se strinjali z nakupom.
5.Če prodajalec bremeni kreditno kartico brez vašega dovoljenja, se lahko pritožite pri svoji banki in zahtevate vračilo.
V letu 2016 je podobno študijo, katere namen je bil bolje razumeti pojav in posledice zavajujočih brezplačnih poskusnih paketov, izvedla tudi Evropska komisija. Izkazalo se je namreč, da so tovrstni brezplačni poskusni izdelki, zaradi katerih potrošnik sklene naročnino za nadaljne redne nakupe izdelka, trdovratna in zelo problematična praksa, ki zadeva številne potrošnike v Evropi. študija je potekala v vseh državah EU in se je osredotočila na zavajujoče brezplačne poskusne pakete in naročniške pasti na področju kozmetike in izdelkov za zdravje, prehranskih dopolnil, storitev "zmenkarij" ter digitalnih storitev, ko so storitve v oblaku in prenos filmov/glasbe.
Foto: Evropska komisija
VZORCI POTROŠNIŠKIH DOPISOV
Kako vložiti zahtevek (tehnična navodila)
Poročilo o delu Evropskega potrošniškega centra Slovenija v letu 2024