23.09.2025
Evropejci še vedno naletijo na zavrnjene IBAN številke

Mreža Evropskih potrošniških centrov (Mreža EPC) opozarja, da je kljub dolgoletnim prizadevanjem in veljavni zakonodaji diskriminacija na podlagi IBAN številke še vedno razširjena težava v Evropski uniji. Gre za primere, ko podjetja ali javne institucije potrošnikom zavrnejo plačilo ali direktno bremenitev, ker njihov bančni račun ni odprt v isti državi kot ponudnik storitve. Takšna praksa je v nasprotju z načeli enotnega evropskega trga.
Pravni okvir in kljubovanja v praksi
Evropska zakonodaja, zlasti SEPA uredba (Reg. 260/2012) in Uredba o prepovedi geografskega blokiranja jasno določa, da ponudniki storitev ne smejo diskriminirati potrošnikov glede na državo, kjer imajo odprt bančni račun. Prav tako Direktiva o plačilnih računih omogoča prebivalcem EU, da prosto odprejo račun v kateri koli državi članici. Kljub temu praksa kaže, da številna podjetja še vedno zahtevajo »domače« račune in se sklicujejo na tehnične ovire ali preprečevanje goljufij.
Obseg težave
Pobuda »Accept my IBAN/Sprejmi moj IBAN« je med letoma 2021 in 2025 prejela več kot 4.600 pritožb potrošnikov. Največ primerov je bilo v Franciji, Nemčiji, Španiji in Italiji. Najpogosteje so bili zavrnjeni računi iz Litve, Belgije in Nemčije. Sektorsko pa so na vrhu finančne storitve in telekomunikacije, sledijo javni sektor, e-trgovina ter zavarovalništvo.
Primeri diskriminacije so raznoliki: od zavrnjenih naročnin na avtocestne vinjete in železniške vozovnice, do plačil za telekomunikacijske in komunalne storitve, povračil letalskih vozovnic ter celo plačil šolskih kosil.
Ukrepi oblasti
V nekaterih državah so nacionalni organi že uvedli kazni npr. italijanski varuh konkurence je oglobil več telekomunikacijskih operaterjev. Nemčija je uvedla posebno službo za prijave IBAN diskriminacije, kjer letno beležijo tudi do 30 % porast pritožb. Francija pa je celo vključila prepoved IBAN diskriminacije v svojo zakonodajo.
Poziv k ukrepanju
Mreža EPC opozarja, da zakonodaja obstaja, a se premalo izvaja. Zato poziva državne organe in institucije EU, naj dosledno uveljavljajo pravila in zagotovijo učinkovite sankcije. Le tako bo mogoče v celoti uresničiti temeljno načelo notranjega trga: nediskriminatoren dostop potrošnikov do storitev in plačil.
Foto: depositphotos
VZORCI POTROŠNIŠKIH DOPISOV
Kako vložiti zahtevek (tehnična navodila)
Anketno vprašanje
V primeru, da je bil vaš let že kdaj odpovedan (manj kot 14 dni pred odhodom). Kaj vam je ponudil prevoznik?
Elektronske novice
Prijavite se na EPC novice, da boste (s)poznali vaše potrošniške pravice.
Prijavite se na novice!
Poročilo o delu Evropskega potrošniškega centra Slovenija v letu 2024