EPC
MGRT

Novice


23.09.2025

Majhni zahtevki, velik vpliv: Pet ovir do pravice v evropskem postopku v sporih majhne vrednosti


Naslovna slika










Evropski postopek v sporih majhne vrednosti je bil uveden leta 2007 in dopolnjen leta 2015 z namenom, da bi potrošnikom in malim podjetjem omogočil enostavnejše, hitrejše in cenovno ugodnejše reševanje čezmejnih sporov. V teoriji naj bi šlo za preprost postopek, ki sledi logiki samega nakupa, iz katerega spor izhaja: enostaven, hiter in pregleden. V praksi pa se je pokazalo, da ESCP pogosto ne doseže svojega cilja. Mreža Evropskih potrošniških centrov (ECC-Net), ki vsako leto obravnava na sto tisoče čezmejnih primerov, ugotavlja, da je postopek premalo uporabljen, pogosto prezapleten in finančno tvegan za potrošnike.


Ključne ovire pri dostopu do postopka

1. Nizka prepoznavnost in omejena uporaba
Večina evropskih državljanov ne pozna postopka, mnogi sodniki pa prav tako nimajo dovolj izkušenj z njegovo uporabo. Posledično se zgodi, da sodišča napačno pretvorijo primer v nacionalni civilni postopek, kar bistveno oteži potrošniku uveljavljanje pravic. Informacije na evropskem portalu e-Justice so sicer obsežne, a za laike preveč pravno zapletene. To povzroča, da se številni potrošniki odpovejo uveljavljanju zahtevkov.

2. Postopkovne in jezikovne težave
Čeprav so obrazci na voljo v vseh uradnih jezikih EU, pogosto zahtevajo dodatne prevode, zlasti pri prostih besedilnih delih, kot je opis zahtevka. To povzroča dodatne stroške in podaljšuje postopke. Pravne izraze (npr. izračun zakonskih obresti) je brez strokovne pomoči težko razumeti, zato potrošniki pogosto naredijo napake. Digitalizacija obrazcev je sicer v teku, a še vedno daleč od uporabniku prijazne rešitve.

3. Sodne takse in stroški
Takse za vložitev zahtevka se med državami močno razlikujejo. V nekaterih državah je postopek brezplačen, drugje pa so stroški nesorazmerni glede na vrednost spora. Poleg tega ni enotnega pravila o povračilu stroškov, kot so prevodi ali administrativni izdatki. To povzroča negotovost in marsikoga odvrne od vložitve zahtevka, saj ni jasno, ali bo ob uspehu sploh dobil povrnjene izdatke.

4. Izvršba sodb
Še večje težave nastopijo po dobljeni sodbi. Čezmejna izvršba je pogosto neučinkovita, saj ima vsaka država svoj sistem (sodni izvršitelji, različni organi), ki je potrošnikom težko dostopen. Pogosto so potrebni dragi overjeni prevodi, obrazci so zapleteni, stroški dodatni, tveganje pa visoko zlasti, če je podjetje vmes postalo insolventno. V takih primerih lahko zmaga na sodišču ostane brez dejanske koristi.

5. Digitalizacija in učinkovitost
Kljub predpisom o elektronski komunikaciji postopek v mnogih državah še vedno temelji na papirju. Države, ki so že uvedle popolnoma digitalne platforme, dokazujejo, da tak sistem bistveno pohitri reševanje sporov. Poleg tega so pravila o pritožbah neenotna: v nekaterih državah je pritožba mogoča le nad določenim zneskom (npr. v Nemčiji nad 600 €), drugje pa veljajo drugačne meje. To ustvarja dodatno zmedo.

Dobre prakse iz Evrope


Estonija je eden najboljših primerov uspešne implementacije postopka. S centraliziranim sodiščem, popolno digitalizacijo (e-Files) in uporabo angleščine kot dodatnega jezika je državljanom omogočila hiter, pregleden in dostopen postopek. To kaže, da so s pravimi reformami težave rešljive.

Na francosko-nemški meji pa je pilotni projekt »Justice Without Borders« uvedel mesečne brezplačne posvete z dvojezičnimi pravniki, notarji in sodnimi izvršitelji. Potrošniki tako dobijo pomoč v vseh fazah postopka – od vložitve zahtevka do izvršbe sodbe. Takšni projekti dokazujejo, da je mogoče postopke približati ljudem, če so podprti z ustrezno infrastrukturo in svetovanjem.

Evropski postopek v sporih majhne vrednosti ima velik potencial, a zaradi nizke prepoznavnosti, postopkovne zapletenosti, stroškovnih ovir in neučinkovite izvršbe ta potencial še ni izkoriščen. Potrebne so ciljno usmerjene reforme: poenotenje sodnih taks in stroškov, popolna digitalizacija, jasna pravila o povračilu stroškov ter učinkovitejša pomoč pri izvršbi. Mreža EPC predlaga tudi ustanovitev evropskih pravosodnih centrov, ki bi vsem potrošnikom nudili svetovanje in praktično podporo v domačem jeziku. Le tako bo evropski postopek v sporih majhne vrednosti lahko izpolnil svoj namen – zagotoviti hiter, enostaven in cenovno dostopen dostop do pravice za vse državljane EU.


Vir: https://www.eccnet.eu/

Foto: depositphotos








VZORCI POTROŠNIŠKIH DOPISOV

Kako vložiti zahtevek (tehnična navodila)

Anketno vprašanje
V primeru, da je bil vaš let že kdaj odpovedan (manj kot 14 dni pred odhodom). Kaj vam je ponudil prevoznik?
Elektronske novice
Prijavite se na EPC novice, da boste (s)poznali vaše potrošniške pravice.
Prijavite se na novice!



Poročilo o delu Evropskega potrošniškega centra Slovenija v letu 2024