Poročilo Mreže EPC: Ponarejeni izdelki in vpliv na pravice potrošnikov pri spletnih nakupih v Evropi

Mreža evropskih potrošniških centrov (Mreža EPC) je pripravila Poročilo "Ponarejanje in vpliv na pravice potrošnikov pri spletnih nakupih v Evropi", kjer obravnava različne vplive ponarejanja in tveganja v zvezi nakupi ponaredkov. Čeprav so tradicionalno tarča ponarejanja luksuzni izdelki, pa ponaredke zdaj najdemo praktično na vseh področjih potrošniškega blaga, kot so npr. zdravila, kozmetični izdelki, otroške igrače, čevlji ali avtomobilski deli, in so zaradi spletne trgovine zlahka dostopni. Tovrstne spletne ponudbe so po navadi videti izjemno privlačne. Vendar Mreža EPC potrošnikom svetuje, naj ponarejenih izdelkov ne kupujejo saj se s tem lahko izpostavijo različnim tveganjem: od zdravstvenih, varnostnih do finančnih, saj:
• Kakovost ponarejenih izdelkov ni zagotovljena. Lahko pomenijo tveganja za varnost ali zdravje potrošnikov. Igrače, zdravila in kozmetični proizvodi lahko vsebujejo nevarne sestavine.
• Carinska uprava lahko prestreže in uniči pakete, ki vsebujejo ponarejeno blago. Posledično potrošnik ne prejme naročila, ki ga je že plačal.
• Imetniki pravice intelektualne lastnine lahko zaračunajo stroške, povezane z uničenjem ponarejenega blaga.
• Če se ponarejeni izdelki pokvarijo, nastopijo težave, saj prodajalci, ki prodajajo ponarejeno blago, niso naklonjeni spoštovanju garancijskih pravic.
• V nekaterih državah članicah je kupovanje ponaredkov nezakonito in je sankcionirano z visokimi kaznimi.
• Z nakupom ponaredka zelo verjetno podpirate kriminalno organizacijo, ki z zaslužki od tovrstne trgovine financira različne kriminalne dejavnosti …
Zato je dobro pred nakupom temeljito preveriti spletnega prodajalca in se prepričati, da kupujete originalni izdelek. Če ste v dvomih, lahko koristne informacije o tem, kako prepoznati spletno stran, ki prodaja ponarejeno blago ter druge koristne informacije, poiščete v brošuri "Deset nasvetov, kako se izogniti nakupu ponarejenih izdelkov po internetu". Ti so na kratko povzeti tudi na plakatu.
Če ste se vseeno ujeli v past in kupili ponarejeno blago, lahko poskusite naslednje:
• V pisni obliki navežite stik s prodajalcem. Razložite, da je vaše naročilo zadržala carinska uprava, da ne želite nadomestnega izdelka, in da zato zahtevate povračilo kupnine.
• Ali ste plačali s kreditno kartico? Takoj navežite stik s svojo banko ali izdajateljem kartice in zahtevajte svoj denar nazaj prek postopka »povračila plačila« ("chargeback").
• Ali je imetnik pravice intelektualne lastnine zahteval odškodnino? V pisni obliki razložite, da ste blago kupili v dobri veri in za osebno rabo, ter izpodbijajte zahtevek.
Predvsem pa dobro premislite, preden se odločite za (neverjetno ugoden) nakup!
VZORCI POTROŠNIŠKIH DOPISOV
Kako vložiti zahtevek (tehnična navodila)
Poročilo o delu Evropskega potrošniškega centra Slovenija v letu 2023