Dan odprtih vrat Evropskega potrošniškega centra Slovenija
15. marca, na svetovni dan pravic potrošnikov, je EPC Slovenija po treh letih odmora ponovno priredil Dan odprtih vrat. Za obiskovalce na osrednji Ljubljanski tržnici so bili za informacije in nasvete o pravicah, ki jih imajo potrošniki pri nakupih doma ali v tujini, na voljo svetovalci EPC Slovenija in Sektorja za varstvo potrošnikov na Ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport.
Rdeča nit dogodka so bile novosti Zakona o varstvu potrošnikov, glede le teh smo pripravili in obiskovalcem delili tudi informativni letak, ki zajema ključne določbe na področju jamstev in garancij.
Da je bilo dogajanje zanimivo in pestro se lahko prepričate v spodnji fotogaleriji.
Ob tej posebni priložnosti je mreža EPC za potrošnike pripravila tudi 5 pametnih nasvetov za prihodnje spletne nakupe, s katerimi bodo prihranili denar in živce.
Zakaj »kupiti zdaj, plačati pozneje« ni vedno pametno
Vse več spletnih trgovin kot možnost plačila ponuja »kupi zdaj, plačaj pozneje« (BNPL). To pomeni, da najprej prejmete blago, zanj pa plačate pozneje.
Prednost: izdelek lahko preizkusite, preden se odločite, ali ga boste obdržali. V primeru vračila že plačanih zneskov ni treba vrniti, saj plačilo še ni bilo izvedeno.
Združena sta oba načina plačevanja: plačilo računa in obročno odplačevanje.
BNPL je pogosto v obliki posojilne pogodbe, ki je povezana s tveganji. Če si določenega izdelka ne morete privoščiti drugače, se raje vzdržite in izognite nenamernemu kopičenju dolga. Če ne plačate pravočasno, boste morda morali plačati dodatno.
Ne dovolite, da temni vzorci manipulirajo z vami
Temni vzorci so marketinške zvijače, namenjene manipuliranju z nami in prepričevanju v nakup izdelka. To so na primer izjave, kot je »samo danes 50-odstotni popust«.
Če prepoznate temne vzorce kot take, vam to lahko pomaga, da se uprete pritisku.
Naš nasvet: preden se odločite za nakup, si vzemite čas ter primerjajte cene in podobne izdelke.
Zakaj bi morali dvakrat zakleniti mobilno denarnico
Ena od posledic pandemije Covida 19 je, da se karseda malo dotikamo površin, brezstično plačevanje pa je doživelo pravi razcvet. Vse več potrošnikov uporablja mobilne denarnice. To so aplikacije za pametne telefone, ki omogočajo shranjevanje vseh bančnih in kreditnih kartic ter vozovnic in podatkov o članstvu na enem mestu.
Toda ali ni nevarno imeti vseh teh občutljivih podatkov na enem mestu? Kaj, če mi vdrejo v pametni telefon ali pa ga izgubim? Mobilne denarnice na splošno veljajo za varne. Vaši podatki so šifrirani in jih trgovec ali druge osebe jih ne morejo videti.
Kljub temu vam svetujemo, da se odločite za dvofaktorsko preverjanje pristnosti in denarnico zaščitite na primer z dodatnim geslom.
Skrite »nadnaravne« moči kreditne kartice
Spletne trgovine ponujajo različne načine plačila, od katerih ima vsak svoje prednosti in slabosti. Pri plačilu računa vam ni treba razkriti bančnih podatkov trgovcu. Po drugi strani pa tvegate, da boste zamudili rok plačila. Plačilne storitve, kot sta PayPal ali Klarna, večinoma zagotavljajo zaščito kupca. V primeru težav pa je lahko komunikacija bolj zapletena, saj je vključena še ena oseba.
Kreditna kartica ne velja le za varno plačilno sredstvo, ampak ima še eno prednost: če blago ni dostavljeno ali pa celo pride do goljufije, lahko plačilo v številnih primerih prekličete s postopkom povratne bremenitve. Za to se obrnite na svojo banko. Pomembno: dokazati morate, da ste težavo poskušali razrešiti s trgovcem.
Opozorila o padanju cen
Pred promocijskimi dnevi, kot je črni petek, nekatere trgovine zvišajo cene samo zato, da jih lahko spet znižajo in oglašujejo kot popuste. Glede označevanja cen so bila z novim Zakonom o varstvu potrošnikov uveljavljena pomembna pravila, ki zmanjšujejo možnosti za tovrstna zavajanja, in jih po potrebi, tudi sankcionirajo.
Naš nasvet: cene vašega sanjskega izdelka spremljajte in primerjajte vse leto.
Z brezplačnimi spletnimi orodji lahko nastavite tudi opozorila o cenah.
Foto: Tadej Bavdek.
VZORCI POTROŠNIŠKIH DOPISOV
Kako vložiti zahtevek (tehnična navodila)
Poročilo o delu Evropskega potrošniškega centra Slovenija v letu 2023