Nakup vozila Tesla v Avstriji: vračilo DDV-ja, plačanega ob nakupu

Pred kratkim se je na EPC obrnil potrošnik, ki se je pri avstrijskem prodajalcu zanimal za nakup vozila znamke Tesla, vendar zaradi prebivališča v Sloveniji želenega modela ni uspel kupiti, saj naj v Avstriji ne bi bilo mogoče Tesle prodati rezidentu države, ki sodi med t.i. Tesla »non-core« države, tj. države, v katerih podjetje nima svoje podružnice oziroma sedeža.
Potrošniku smo svetovali, da prodajalca opozori na evropsko zakonodajo, po kateri morajo prodajalci tujim strankam omogočiti dostop do enakih ponudb in njihovo koriščenje pod enakimi pogoji, kot domačim, lokalnim strankam. Ker je prodajalec kljub temu vztrajal, da vozila kupcu, ki prebiva v Sloveniji, ne more prodati, smo presodili, da gre za nedovoljeno diskriminacijo slovenskega kupca ter primer posredovali na avstrijski EPC. Ta je uspel doseči, da je slovenski kupec vozilo lahko kupil. Zakompliciralo pa se je pri vračilu DDV.
Davčna pravila v EU namreč določajo, da se v primeru nakupa novega vozila DDV plača v državi, v kateri bo vozilo registrirano, in ne v državi nakupa. V praksi pa potrošnik največkrat plača DDV dvakrat - v državi nakupa in državi registracije, pri čemer je upravičen do povračila DDV, ki ga je plačal v državi, kjer je bilo vozilo kupljeno.
Po mnenju Evropske komisije tovrstna praksa ne predstavlja omejevanja uvoza/izvoza med državami članicami, saj je dolžnost kupca, da dokaže, da je vozilo zapustilo državo nakupa in bilo pripeljano ter registrirano v državi, kjer kupec prebiva. V nasprotnem primeru bi bilo npr. možno, da kupec iz Slovenije kupi vozilo v Nemčiji in ga takoj proda dalje drugemu nemškemu kupcu. Ker bi pri tej prodaji šlo za transakcijo med dvema potrošnikoma, nemški kupec seveda ne bi plačal davka, in ker vozilo ne bi zapustilo Nemčije, bi moral prodajalec plačati DDV nemškim davčnim organom. Zahtevanje kavcije je zato zakonita praksa, ki prodajalcu omogoča, da lahko zagotovi, da pri prodaji vozila ni prišlo do davčne goljufije.
Ko je slovenski kupec od Tesle zahteval vračilo DDV, je prejel odgovor, da »ne obravnavajo vračil, in da v konkretnem primeru ne morejo nuditi pomoči, ker za to nimajo vzpostavljenih postopkov. Vsem potrošnikom omogočajo nakup pod istimi pogoji kot lokalnim strankam, ne izdajajo pa računov brez DDV-ja, niti ga ne vračajo.«
Potrošnik se je za pomoč ponovno obrnil na EPC, kjer smo zahtevo za vračilo DDV ustrezno pravno utemeljili in se za posredovanje obrnili na EPC Avstrija, ki je znova kontaktiral prodajalca, ta pa je zagotovil, da bo potrošniku DDV, ki ga je plačal ob nakupu, vrnil. Na potrditev prejema nakazila s strani potrošnika še čakamo.
V izogib kasnejšim težavam pri uveljavljanju vračila DDV potrošnikom, ki kupujejo novo vozilo v tujini, svetujemo, da se o vračilu kavcije predhodno sporazumejo s prodajalcem ter se pozanimajo tudi, katere dokumente bo v ta namen treba predložiti.
Foto: depositphotos
VZORCI POTROŠNIŠKIH DOPISOV
Kako vložiti zahtevek (tehnična navodila)
Poročilo o delu Evropskega potrošniškega centra Slovenija v letu 2023