Pravice letalskih potnikov - od nakupa vozovnice do potovanja

Pravica do informacij pri nakupu vozovnice
Ob nakupu vozovnice mora biti potnik seznanjen z veljavnimi pogoji poslovanja. Končna cena mora biti ves čas navedena in mora vključevati prevoznino ter vse davke, pristojbine ali stroške, ki so v času objave neizogibni in predvidljivi, pri čemer morajo biti tudi cene teh postavk jasno razvidne. Možnost doplačila za dodatne storitve (npr. zavarovanje za primer odpovedi potovanja) mora biti sporočena na jasen, pregleden in nedvoumen način ob začetku nakupa vozovnic, kupec pa sam izbere, katere dodatne storitve želi. Vnaprej obkljukana okna so prepovedana.
Pravice v primeru zamude, odpovedi leta ali zavrnitve vkrcanja
Potnikom, ki potujejo z evropskim letalskim prevoznikom, ali pa potujejo s prevoznikom, ki ima sedež izven EU, vendar let poteka z letališča znotraj EU, pripadajo v primeru zamude, odpovedi leta ali zavrnitve vkrcanja določene pravice:
- zavrnitev vkrcanja
Kadar je potnikov več, kot je razpoložljivih sedežev na letalu, letalski prevoznik poišče prostovoljce, ki so se pripravljeni odpovedati svojemu sedežu v zameno za dogovorjene ugodnosti. Če prostovoljcev ni ali njihovo število ni zadostno, lahko letalski prevoznik zavrne vkrcanje potnikov proti njihovi volji. V tem primeru jim mora povrniti stroške nakupa vozovnice oz. zagotoviti alternativni let, nuditi oskrbo (hrano, osvežilne napitke in po potrebi nastanitev) ter jim izplačati odškodnino, ki znaša od 250 do 600 evrov, odvisno od dolžine leta. Pravice zaradi zavrnitve vkrcanja potnikom ne pripadajo zgolj v primeru prevelikega števila prodanih vozovnic, temveč tudi v drugim primerih, zlasti ko gre za operativne težave na strani prevoznika.
Kadar obstajajo upravičeni razlogi za zavrnitev vkrcanja, kot so zdravstveni in varnostni razlogi, neustrezni potovalni dokumenti ali prepozna prijava na let, potnikom navedene pravice ne pripadajo. Prevoznik lahko zavrne vkrcanje tudi v primerih, če potnik ni izkoristil odhodnega leta, ki ga je rezervirali v isti rezervaciji s povratnim letom, če potnik ni potovali na drugih letih, vključenih v rezervacijo zaporednih letov ali če nima ustrezne dokumentacije za hišnega ljubljenčka, ki potuje z njim.
- zamuda leta
V primeru zamude leta, ki znaša: več kot 2 uri za let, krajši od 1500 km; 3 ure za let, dolg 1500 do 3500 km; ter 4 ure za let, daljši od 3500 km, so potniki upravičeni do pomoči v obliki dveh brezplačnih telefonskih klicev/sporočili po telefaksu, teleksu ali e-pošti, hrane in pijače ter nastanitve v hotelu, vključno s prevozom, kadar je to potrebno. Če zamuda v namembnem kraju znaša več kot tri ure, so potniki upravičeni tudi do odškodnine, razen če je zamuda posledica izrednih razmer.
Če prevoznik ne nudi oskrbe, mora potniku povrniti stroške, ki so zaradi tega nastali. Potnik zahteva povračilo stroškov na podlagi predloženih računov, zato je priporočljivo račune shraniti. Prevoznik je dolžan povrniti stroške za izdatke, ki so bili potrebni, razumni in primerni.
- odpoved leta
Prevoznik mora potniku v primeru odpovedi leta ponuditi možnost izbire med povračilom kupnine za vozovnico (ter v primeru povezovalnega leta brezplačnim povratnim letom do začetne točke) in spremembo poti do končnega cilja. Poleg tega mu mora nuditi oskrbo (dostop do komunikacijskih sredstev, hrano in pijačo, nastanitev v hotelu, če je potrebno in prevoz do njega). Potnik je v primeru odpovedi leta upravičen tudi do odškodnine, razen če:
- je bil o odpovedi obveščen več kot 14 dni pred načrtovanim letom,
- je bil o odpovedi obveščen 14 do 7 dni pred odhodom in mu je bil zagotovljen odhod največ dve uri pred načrtovanim, in prihod največ štiri ure po sprva načrtovanem prihodu,
- je bil o odpovedi obveščen manj kot sedem dni pred odhodom po voznem redu in mu je zagotovljen odhod največ eno uro pred odhodom po voznem redu, in prihod največ dve uri po prihodu po voznem redu.
Potniki prav tako niso upravičeni do odškodnine, če je odpoved posledica izrednih razmer, ki se jim prevoznik ni mogel izogniti, kljub temu, da so bili sprejeti vsi potrebni ukrepi. Takšne razmere nastanejo zlasti v primerih politične nestabilnosti, slabih vremenskih pogojev, tveganjih, povezanih z varovanjem, nepredvidenih pomanjkljivostih, ki lahko prizadenejo varnost leta, kakor tudi ob stavkah, ki prizadenejo delo letalskega prevoznika.
Višina odškodnina je sicer odvisna od dolžine leta in znaša 250 evrov za lete do 1500 km, 400 evrov za lete od 1500 do 3500 km in 600 evrov za lete nad 3500 km.
Pravice v primeru zamude ali izgube prtljage
Prevoznik je odgovoren za škodo, povzročeno zaradi uničenja, poškodbe, izgube ali zamude prtljage, pri čemer je odgovornost omejena na 1131 SRD, kar znaša približno 1350 evrov. Letalski prevoznik lahko v splošnih pogojih poslovanja izključi odgovornost za nekatere vrste predmetov, kot npr. dragocene, občutljive in pokvarljive predmete, zato je tovrstne predmete priporočljivo odnesti s seboj v kabino. Prevoznik se lahko razbremeni odgovornosti, če dokaže, da je ravnal s potrebno skrbnostjo (je storil vse, kar se od njega upravičeno zahteva, da bi se izognil škodi).
Če prtljaga ni prispela ali je poškodovana, potnik to prijavi na okencu Lost & Found, kjer izpolni zapisnik o izgubljeni oz. poškodovani prtljagi (PIR obrazec). Skrajni rok za prijavo poškodovanja prtljage je 7 dni po njenem prejemu oziroma 21 dni, če je bila dostavljena z zamudo.
V primeru, da prtljaga prispe z zamudo, lahko potniki na podlagi računov od letalskega prevoznika zahtevajo povračilo stroškov za najnujnejše nakupe, npr. osnovnih higienskih pripomočkov in nadomestnih oblačil. Če gre za zamudo prtljage na poti domov, prevoznik tovrstnih stroškov najverjetneje ne bo pripravljen povrniti, saj se pričakuje, da so potniku na voljo doma.
Če prtljaga ni prispela po 21 dneh od dneva, ko bi sicer morala prispeti, velja za izgubljeno. V tem primeru potnik zahteva odškodnino na podlagi računov za predmete, ki so bili v prtljagi. V primeru, da potnik ne razpolaga z računi, je višina odškodnine odvisna od ocene letalskega prevoznika.
Foto: depositphotos
VZORCI POTROŠNIŠKIH DOPISOV
Kako vložiti zahtevek (tehnična navodila)
Poročilo o delu Evropskega potrošniškega centra Slovenija v letu 2023