EPC
MGRT

Novice


17.09.2024

Razkrivanje vedenja potrošnikov v zvezi s ponaredki: spoznanja raziskave EUIPO


Naslovna slika


Čeprav se je z leti število pritožb o ponarejenih izdelkih, ki jih prejme Mreža evropskih potrošniških centrov, zmanjšalo, je ponarejanje v EU še vedno zelo zaskrbljujoče. Pomeni tveganja za varnost in zdravje potrošnikov, gospodarstvo EU in okolje. Kljub temu poročilo Urada Evropske unije za intelektualno lastnino (EUIPO) o uveljavljanju pravic intelektualne lastnine iz leta 2022 kaže, da evropski potrošniki kupujejo vse več ponarejenih izdelkov.

Razumevanje vedenja potrošnikov

Potrošniki kupujejo ponarejene izdelke, ker so cenejši od izvirnih ali ker so zavedeni v tak nakup.

Ali potrošniki kupijo ponarejene izdelke nevede, ker jih ne morejo ločiti od pravih ali se zavedno odločijo za ponaredke je pomembno vprašanje. Da bi bolje razumeli način odločanja potrošnikov, ko izberejo ponaredek namesto izvirnega izdelka, je EUIPO opravil raziskavo, ki osvetljuje ključne ugotovitve:

  • Čeprav ima veliko potrošnikov slabo mnenje o ponarejenih izdelkih, jih je velik delež (34 %) vsaj enkrat v življenju zavedno kupil ponarejene izdelke.
  • Na odločitev kupiti ponarejene izdelke vplivajo osebne lastnosti, kot so želja po pripadnosti in osebne vrednote.
  • Ljudje pogosteje kupujejo lažne različice vsakdanjih izdelkov kot luksuznih znamk.
  • Na to, ali bo nekdo kupil ponarejen izdelek, vplivata tudi cena in vrsta znamke. Ljudje, ki jim vrednote pomenijo več, bodo manj verjetno kupili ponarejene izdelke, in vsakodnevne znamke so bolj priljubljene kot luksuzne.
  • Drugi dejavniki, kot so cena lažnega izdelka v primerjavi s ceno pravega, dojeta kakovost, skrb za varnost in zdravje, strah pred kaznijo ter način nakupa (po spletu ali ne), manj vplivajo na to.


Uveljavljanje predpisov v zvezi s ponaredki v letu 2022

Razširjenost ponarejenih izdelkov na trgu EU je precejšen izziv za organe oblasti in zakonita podjetja. Zaseženih je bilo na milijone ponarejenih izdelkov, a uveljavljanje predpisov na tem področju otežuje vedenje samih potrošnikov. Razumevanje, zakaj potrošniki še vedno kupujejo ponarejene izdelke, vede ali nevede, je ključno za oblikovanje učinkovitih strategij za odpravo te trdovratne težave.

Po poročilu EUIPO je bilo v letu 2022 na meji in notranjem trgu EU zaseženih skoraj 86 milijonov ponarejenih izdelkov. Ocenjena vrednost teh izdelkov je več kot dve milijardi evrov. Več kot 72 % zaseženih izdelkov v vsej uniji so:

  • igre
  • embalažni material
  • igrače
  • cigarete
  • posnete plošče CD/DVD

Med državami izvora večine izdelkov, ki prihajajo v EU in kršijo predpise, prevladuje Kitajska, predvsem za embalažni material. Sledijo ji Turčija in Hongkong, pri katerih prevladujejo oblačila ter mobilni telefoni in dodatki zanje.


Zadeve v zvezi s ponaredki, ki jih je prejela Mreža EPC v letu 2022

V letu 2022 je Mreža EPC prejela 70 pritožb v zvezi s ponarejenimi izdelki. Vendar pa so številke veliko večje, če upoštevamo, da ima večina trgovcev, ki prodajajo ponaredke na spletu, sedež zunaj EU, torej zunaj področja delovanja Mreže EPC in podatkov, s katerimi razpolaga. Zato v zvezi s temi zadevami ni na voljo podrobnih statističnih informacij o vrsti pritožb. Pomoč mreže EPC je tako omejena na zagotavljanje informacij ali nasvetov.


Prizadevanja Mreže EPC za ozaveščanje

Mreža EPC izobražuje potrošnike o njihovih pravicah pri kupovanju v Evropski uniji tudi tako, da jih opozarja na ponarejene izdelke in jim pomaga sprejemati preverjene odločitve. Tesno sodeluje z organi oblasti, deležniki in potrošniki ter skrbi za varnejše potrošniško okolje. Trije primeri pomoči Mreže EPC:


  1. Obveščanje in svetovanje

    Mreža EPC potrošnikom zagotavlja točne in najnovejše informacije o ponarejenih izdelkih, vključno s tem, kako jih prepoznajo, kakšna so tveganja, povezana z njihovim nakupom, ter kaj morajo storiti, če naletijo na ponarejeno blago. Potrošniki lahko, na primer, najdejo informacije in nasvete v našem Vodiču za izogibanje tveganjem ponarejenih izdelkov.
  2. Sodelovanje z organi oblasti in deležniki

    Mreža EPC sodeluje z državnimi organi, potrošniškimi organizacijami in drugimi deležniki za usklajen boj proti ponarejenim izdelkom. S sodelovanjem Mreža EPC izkorišča vire ter strokovno znanje in izkušnje za razvijanje učinkovitih strategij ozaveščanja in varstva potrošnikov pred ponarejenimi izdelki.
  3. Usposabljanje in izobraževanje

    Mreža EPC pripravlja izobraževanja in delavnice za potrošnike, podjetja in ustrezne deležnike o temah, povezanih s ponarejenimi izdelki, pravicami intelektualne lastnine ter zakonodajo o varstvu potrošnikov. Te izobraževalne pobude opolnomočijo posameznike in organizacije za proaktivno ukrepanje proti ponarejenim izdelkom.


Foto: depositphotos









VZORCI POTROŠNIŠKIH DOPISOV

Anketno vprašanje
V primeru, da je bil vaš let že kdaj odpovedan (manj kot 14 dni pred odhodom). Kaj vam je ponudil prevoznik?
Elektronske novice
Prijavite se na EPC novice, da boste (s)poznali vaše potrošniške pravice.
Prijavite se na novice!



Poročilo o delu Evropskega potrošniškega centra Slovenija v letu 2022